životě

  • Richard Henkes
  • Životopis
  • Umění
  • Praxe
1900-1910 Westerwald, Ruppach

Richard Henkes se narodil 26. května 1900 v Ruppachu. Ruppach je vesnice ve Westerwaldu, která se dnes spolu se sousední obcí nazývá Ruppach-Goldhausen a kolem roku 1900 čítala dobrých 320 katolíků.

mehr
1911/1912 Žáci v novém studijním domově Schoenstatt

V roce 1911 byl Richard biřmován a 14. dubna 1912 přistoupil k prvnímu svatému přijímání. Pallottinovi pravidelně vypomáhají v Ruppachu a Goldhausenu. Rychle se staly nedílnou součástí komunity. Během této doby se Richard nadchl pro misijní myšlenku pallotinů.

mehr
1914-1916 Vypuknutí první světové války

První světová válka (před rokem 1939 známá jako Velká válka nebo světová válka) byl globální válečný konflikt probíhající od 28. července 1914 do 11. listopadu 1918. První světová válka zasáhla Evropu, Afriku a Asii a bojovalo se i na světových oceánech.

mehr
1917 Vojenští čekatelé

Richard byl 16. června 1917 zvolen asistentem misijní sekce, a tak byl pověřen i péčí o členy, kteří již byli odvedeni do armády. Udržoval pravidelný a živý kontakt s vojáky sodalisty, pečoval o soudržnost a dával náboženské podněty.

mehr
1918 Život vojáka

Dne 23. března 1918 se Richard dostavil do Koblenze k odvodu a byl zapsán jako "schopen vojenské služby u pěchoty". V Montabauru 21./22. května 1918 složil státní jednoroční zkoušku, která byla předpokladem pro důstojnickou kariéru.

mehr
1919-1921 Na cestě do noviciátu

V červenci Richard složil písemné a ústní maturitní zkoušky a získal maturitní vysvědčení. O něco později zahájil dvouletý noviciát v Limburku s rekolekcemi od 17. do 24. září 1919 a svěcením 24. září spolu s 22 kandidáty na kněze a 10 kandidáty na řeholníky.

mehr
1921-1925 Studijní léta

Druhý akademický rok byl zahájen 1. října 1921. Vedle vědecké výuky pokračovala i výuka náboženství. Druhé kněžské svěcení přijal Richard 24. září 1922 a třetí o rok později.

mehr
1926 Učitel s vášní

Richard dokončil studia v Limburgu a začal působit jako učitel v Šenštátu. Tam vyučoval latinu, němčinu a náboženství v sextě a dějepis ve vyšší tercii. Henkes uměl žáky nadchnout.

mehr
1927-1928 Netrpělivý pacient

V květnu 1927 se v Henkesu projevily zdravotní problémy. V červenci 1927 poslali lékaři Richarda na další léčbu do Svatého Blasienu a Menzenschwandu ve Schwarzwaldu. Henkes odmítl převoz do misie v Jižní Africe kvůli tamnímu dobrému klimatu pro plicní pacienty.

mehr
1928-1929 učitel a pastor vAlpenu

Kromě své učitelské činnosti v Alpách se Richard stal také radním 2. domu. Spory se vlekly a nakonec byl Richard přeložen do Šenštátu, kam opět dorazil 13. září 1929.

mehr
1929-1931 Návrat do Šenštátu

Po návratu do Šenštátu vyučoval Henkes němčinu a zeměpis. Jeho žáci měli radost z návratu učitele, který prokázal mnoho pedagogických schopností a vycházel žákům vstříc otevřeně a s humorem.

mehr
1931-1937 Učitel a farář v Katscheru

V roce 1931 byla politická situace v Německé říši nadále nestabilní, světová hospodářská krize byla stále vážnější a nezaměstnanost rychle rostla.

mehr
1937-1940 Rozloučení se školou

V roce 1937 byl Richard Henkes přeložen do Frankensteinu ve Slezsku. Po soudním procesu s otcem Henkesem však nadřízení jeho komunit považovali za vhodné ho v roce 1938 ze školy odvolat a on se svého milovaného učitelského povolání vzdal.

mehr
1940-1943 "Ale tentokrát to bude vážné"

26. června 1940 museli otcové pallotini na příkaz nacistů opustit školu ve Frankensteinu. Krátce poté, 19. července 1940, byl Henkes při zdravotní prohlídce označen za schopného vojenské služby (kv).

mehr
1943 "Zítra musím na gestapo" - zatčení v Ratiboři

Gestapo mělo "lidového agitátora" a "štváče" v hledáčku již delší dobu. Po jeho kázání 12. března 1943 v branickém farním kostele byl Richard Henkes nahlášen.

mehr
10. července 1943: Dachau, 49642

10. července 1943 dorazil Richard Henkes do koncentračního tábora Dachau. Byl to jeden z prvních koncentračních táborů vybudovaných nacisty, který měl krematorium se čtyřmi spalovacími pecemi.

mehr
1943-1944 Nucené práce v pracovních komandech

Stejně jako všichni vězni museli i kněží po roce 1942 patřit k některému z různých pracovních komand. Když byl Henkes poslán do kněžského bloku 26, byl zařazen do pracovního komanda "Plantáž".

mehr
1944 Kupující jídelny v bloku 17

Richard Henkes nastoupil do nového zaměstnání v srpnu 1944 v bloku 17, kam chodil ráno a odcházel večer. Jako nákupčí a úředník v kantýně byl Richard jakýmsi správcem pro muže z baráku 17. Obvykle byl blok obsazen lidmi různých národností.

mehr
Vypuknutí epidemie skvrnitého tyfu

Ke konci války vypukla v koncentračním táboře Dachau před Vánocemi 1944 epidemie skvrnitého tyfu. Jedná se o infekční onemocnění přenášené šatními vešmi. Nakažení vězni trpěli vysokými horečkami, často těžkými stavy zmatenosti a skvrnitými kožními vyrážkami; odtud název skvrnitý tyfus nebo tyfus.

mehr
1944-1945 Pytel popela

Tělo otce Richarda Henkese přivezl příslušný oddíl do umrlčí komory, kde bylo ještě téhož dne pitváno. Otci Richardu Schneiderovi se podařilo přesvědčit kápa krematoria, aby tělo Richarda Henkese postupně spálil. Předtím bylo tělo před převozem do krematoria 23. února požehnáno spolubratry v chlévě podobném stáji.

mehr
2001 Na cestě k blahořečení

Provinční shromáždění limburské pallotinské provincie se v lednu 2001 rozhoduje zahájit proces blahořečení.

2003 Postup průzkumu

24. května 2003 zahajuje biskup z Limburgu, v jehož diecézi se nachází rodný dům otce Richarda Henkese, diecézní řízení o blahořečení.

2007 Předání spisů

Zapečetěné spisy otce Richarda Henkese jsou předány Kongregaci pro svatořečení ve Vatikánu, kde jsou oficiálně přijaty.

2013 Klopýtnutí v Ruppachu a Strahovicích

Před rodným domem Richarda Henkese na Hauptstraße 10 v Ruppach-Goldhausenu připomíná kámen od umělce Guntera Demninga pallotinského kněze a bezpráví, kterého se na něm dopustili nacisté.

mehr
2018 Mučednictví

Papež František 22. prosince oficiálně uznal smrt otce Henkese za "mučednictví".

2019 Blahořečení

15. září vykonal v limburské katedrále z pověření papeže beatifikaci kardinál Kurt Koch.

mehr

1900-1910

Westerwald, Ruppach

Richard Henkes se narodil 26. května 1900 v Ruppachu. Ruppach je vesnice ve Westerwaldu, která se dnes spolu se sousední obcí nazývá Ruppach-Goldhausen a kolem roku 1900 čítala dobrých 320 katolíků. Katolický učitel ve vesnické škole vyučoval 44 dětí.

Lidé mu říkali "Krämersch Richard". Peter a Anna Katharina Henkesovi totiž měli kromě malého hospodářství i vesnický obchod s potravinami, což bylo v té době ve Westerwaldu běžné. Prodavač Richard občas něco vynesl, když mu to matka řekla. Každopádně musel pomáhat v obchodě i na statku, aby rodina mohla vyjít s penězi, protože rodina měla 13 dětí. Čtyři zemřely jako kojenci. Richard tedy vyrůstal se čtyřmi bratry a čtyřmi sestrami. Pomáhání bylo obzvlášť oblíbené, když otec Henkes pracoval venku. Asi nejznámější stavbou, na které kameník pracoval, byla kolínská katedrála. Středem rodiny byla matka, která je popisována jako vážná a zbožná.

Single Image
Rodiče otce Richarda Henkese; Richard Henkes Archiv Vallendar

(c) 2004 - Verein der Norddeutschen Pallottiner e.V., Limburg Aufnahmen, Postproduction und Redaktion: P. Engelbert Tauscher SAC

Ruppach-Goldhausen

Ruppach-Goldhausen is an Ortsgemeinde – a community belonging to a Verbandsgemeinde – in the Westerwaldkreis in Rhineland-Palatinate, Germany.

aus: Wikipedia.org/Ruppach-Goldhausen

1911/1912

Žáci v novém studijním domově Schoenstatt

V roce 1911 byl Richard biřmován a 14. dubna 1912 přistoupil k prvnímu svatému přijímání.

Pallottinovi pravidelně vypomáhají v Ruppachu a Goldhausenu. Rychle se staly nedílnou součástí komunity. Během této doby se Richard nadchl pro misijní myšlenku pallotinů.

V roce 1912 se tedy Richard připojil k otcům pallotinům jako žák v nově postaveném Schönstattském studijním domově. Roční školné ve výši 400 RM bylo pro rodinu velkou finanční zátěží, a tak místo školného mohli platit v naturáliích z hospodářství.

Single Image
Školský studijní domov 1914 a 1916

Richard Henkes patří k prvnímu ročníku, který se nastěhoval do nové koleje. Zde se odehrává Richardův život po následujících sedm let. Vyučování začíná 25. září 1912. S prvním kurzem přijíždí i nový duchovní správce P. Josef Kentenich. Byl zodpovědný za morální a náboženskou výchovu studentů.

(c) 2004 - Verein der Norddeutschen Pallottiner e.V., Limburg Aufnahmen, Postproduction und Redaktion: P. Engelbert Tauscher SAC

Schönstatt (Vallendar)

Schönstatt ist ein Stadtteil der Stadt Vallendar am Rhein. Hier entstand 1914 die gleichnamige Schönstattbewegung. Deren geistiger und symbolischer Mittelpunkt ist das Urheiligtum, in dessen Umkreis zahlreiche Einrichtungen der Schönstattbewegung und der Pallottiner angesiedelt sind.

aus: Wikipedia.de/Schönstatt (Vallendar)

Společnost katolického apoštolátu

Společnost katolického apoštolátu (Societas Apostolatus Catholici, SAC, pallotini) je řeholní kongregace katolické církve, kterou založil roku 1835 římský kněz Vincenc Pallotti.

aus: Wikipedia.cs/Společnost_katolického_apoštolátu

1914-1916

Vypuknutí první světové války

P. Kentenich založil mariánskou "Congregatio major" pro vyšší školu a "Congregatio minor" pro střední školu, do které patřil i Richard Henkes. Dne 2. února 1916 se Richard stal členem "Congragatio major" a rozhodl se pracovat v misijní sekci.

V srpnu 1914 se nová ubytovna stala záložní nemocnicí a brzy se zaplnila raněnými.

Single Image
Weihe von Heinrich Schulte am 8.12.1916; Archiv der Schönstattpatres, Vallendar-Schönstatt
Josef Kentenich

Peter Joseph Kentenich, SAC (16 November 1885 – 15 September 1968) was a Pallottine priest and founder of the Schoenstatt Apostolic Movement. He was a theologian, educator, and pioneer of a Catholic response to an array of modern issues, whose teachings underwent a series of challenges from political and ecclesiastical powers. He attempted to teach Christians how to live out their faith.

aus: Wikipedia.org/Joseph_Kentenich

První světová válka

První světová válka (před rokem 1939 známá jako Velká válka nebo světová válka) byl globální válečný konflikt probíhající od 28. července 1914 do 11. listopadu 1918. První světová válka zasáhla Evropu, Afriku a Asii a bojovalo se i na světových oceánech.

aus: Wikipedia.cs/První_světová_válka

1917

Soldier-Sodal

Richard byl 16. června 1917 zvolen asistentem misijní sekce, a tak byl pověřen i péčí o členy, kteří již byli odvedeni do armády. Udržoval pravidelný a živý kontakt s vojáky sodalisty, pečoval o soudržnost a dával náboženské podněty.

Postupně bylo do vojenské služby povoláváno stále více studentů, až z celkového počtu 84 členů studovalo ve studijním domově již jen 14 sodalistů. Richarda se euforie v Německu na několik týdnů zmocnila natolik, že se chtěl dokonce přihlásit jako dobrovolník.

Single Image
Vojáci sodalisté
Marianische Kongregation (Sodale / Missionssektion)

Von P. Kentenich am 19. April 1914 im Studienheim Schönstatt für die dortigen Schüler gegründet, war die Marianische Kongregation in eine Eucharistische und eine Missionssektion eingeteilt. Seit 1916 wurden in der “Außenorganisation” auch auswärtige Schüler und Soldaten aufgenommen. 1919 ging die Marianische Kongregation in den Apostolischen Bund über.

aus: Lexikon Josef-Kentenich-Institut

1918

Život vojáka

Dne 23. března 1918 se Richard dostavil do Koblenze k odvodu a byl zapsán jako "schopen vojenské služby u pěchoty". V Montabauru 21./22. května 1918 složil státní jednoroční zkoušku, která byla předpokladem pro důstojnickou kariéru. Dne 21. června 1918 se Henkes přestěhoval do kasáren, nejprve v Griesheimu, poté v Darmstadtu.

Z radostné euforie roku 1914 brzy nezbylo nic. Jeho bratr Karl byl těžce raněn, jeho nejlepší přítel Hans Wormer padl a jeho pohled na armádu a politiku byl týden od týdne kritičtější. Henkes zůstal v kasárnách u záložního pěšího pluku 118, 2. komp. 4 až do 26. listopadu 1918. Obávané nasazení na frontě se nekonalo a Richard se nechtěl stát "potravou pro děla" a toužil po konci války. Nakonec se po propuštění 26. listopadu 1918 vrátil do Šenštátu a připravoval se na maturitu.

Single Image
Kavallerie-Kaserne in Darmstadt (1899)

(c) 2004 - Verein der Norddeutschen Pallottiner e.V., Limburg Aufnahmen, Postproduction und Redaktion: P. Engelbert Tauscher SAC

Hans Wormer

Hans Wormer, geb. am 06.10.1898 in Heidelberg, gefallen am 15.07.1917 bei Cambrai. Er kam im September 1913 nach Schönstatt, gehörte zur Klasse von J. Engling und wurde mit ihm am 11.4.1915 in die Congregatio Minor aufgenommen.

aus: Lexikon Josef-Kentenich-Institut

1919-1921

Na cestě do noviciátu

V červenci Richard složil písemné a ústní maturitní zkoušky a získal maturitní vysvědčení.

Single Image
Schüler des Studienheims der Pallottiner (1919), Zentrales Provinzarchiv der Pallottiner, Limburg

O něco později zahájil dvouletý noviciát v Limburku s rekolekcemi od 17. do 24. září 1919 a svěcením 24. září spolu s 22 kandidáty na kněze a 10 kandidáty na řeholníky. Zde se nachází misijní dům pallotinů, který komunita založila v roce 1892.

Z Limburgu se komunita v průběhu let rozšířila do Austrálie, Jižní Afriky, Ameriky a Polska. Misijní dům zajišťoval misionáře a staral se o novou generaci. Až do konce druhé světové války studovali pallotini v Limburgu filozofii a teologii.

Single Image
Procházka s příbuznými(1921)

(c) 2004 - Verein der Norddeutschen Pallottiner e.V., Limburg Aufnahmen, Postproduction und Redaktion: P. Engelbert Tauscher SAC

Exerzitien

Exerzitien (von lateinisch exercere ‚üben‘) sind geistliche Übungen, die abseits des alltäglichen Lebens zu einer intensiven Besinnung und Begegnung mit Gott führen sollen. Sie werden einzeln oder in Gruppen durchgeführt und können von einigen Stunden bis mehrere Wochen oder Monate dauern. Grundlegende Elemente sind Gebet, Meditation, Lectio divina, Fasten, Schweigen, Gespräche mit einem Exerzitienbegleiter und körperliche oder künstlerische Betätigung (Ora et labora, Ikonographie).

aus: Wikipedia.de/Exerzitien

Noviziat

Das Noviziat (von lateinisch novicius, ‚Neuling‘) ist die Zeit der Ausbildung, in der jemand, der neu in eine christliche Ordensgemeinschaft eingetreten ist, sich in der Ausbildung und Vorbereitung auf die zeitlichen Ordensgelübde befindet. Die neu in die Gemeinschaft Aufgenommenen werden als Novize, beziehungsweise Novizin, bezeichnet. m Noviziat wird der Novize durch die Gemeinschaft geprüft, ob er dazu berufen ist, die Ordensgelübde (in der Regel die drei evangelischen Räte Armut, Ehelosigkeit und Gehorsam) zu halten und die Fähigkeit und Neigung hat, im Orden und der konkreten Gemeinschaft zu leben. Desgleichen ist der Novize dazu aufgerufen, sich selbst zu prüfen und den Orden möglichst gut kennenzulernen, um eine vor Gott, dem eigenen Gewissen und den Oberen verantwortete Entscheidung für oder gegen die Ablegung der Profess zu treffen.

aus: Wikipedia.de/Noviziat

Pallottiner in Deutschland

1892 kamen die Pallottiner erstmals nach Deutschland und bezogen dort ihr erstes Domizil, den Walderdorffer Hof in Limburg an der Lahn. Ihr Ziel war es zunächst, die ihnen 1890 übertragene Kamerun-Mission von dort aus zu leiten. Weil das Anwesen jedoch zu klein wurde, erwarb die Gemeinschaft 1896 ein Grundstück in Limburg und errichtete, unter einer beachtlichen Eigenleistung, dort ihr Missionshaus. 1927 erbauten sie ebenfalls auf diesem Gelände die Marienkirche.

aus: Wikipedia.de/Pallottiner

Pallottiner in Limburg (Missionshaus)

Das Missionshaus der Pallottiner wurde 1897 erbaut, nachdem die Gemeinschaft 1892 nach Limburg gekommen war mit dem Auftrag, in der damaligen Kolonie Kamerun zu missionieren. Generationen von Brüdern wurden in den zahlreichen Werkstätten ausgebildet; bis 1945 war hier die Theologische Hochschule der Gemeinschaft.

aus: Pallottiner.org

1921-1925

Studijní léta

Druhý akademický rok byl zahájen 1. října 1921. Vedle vědecké výuky pokračovala i výuka náboženství. Druhé kněžské svěcení přijal Richard 24. září 1922 a třetí o rok později.

Single Image
Kurz zasvěcení; Richard Henkes Archiv, Vallendar
Svátost kněžství

Svátost kněžství nebo svátost svěcení (katolická církev), svěcení kněžstva (CČSH) či svatá tajina kněžství (pravoslavná církev), někdy též ordinace z latinského sacramento ordinis, je v některých křesťanských církvích svátostný obřad ustanovení duchovních (včetně spirituálních a církevněprávních důsledků tohoto obřadu).

aus: Wikipedia.cs/Svátost_kněžství

Společnost katolického apoštolátu

Společnost katolického apoštolátu (Societas Apostolatus Catholici, SAC, pallotini) je řeholní kongregace katolické církve, kterou založil roku 1835 římský kněz Vincenc Pallotti.

aus: Wikipedia.de/Společnost_katolického_apoštolátu

Vnitřní zkouška

Léta 1921 až 1925 byla pro Henkese krizovým obdobím, které bylo poznamenáno zásadními otázkami víry a rozporuplným vztahem k otci Kentenichovi.

Své vnitřní trápení vyjadřoval Henkes v dopisech. Mladý muž, který si byl do té doby tak jistý svým Bohem, trpěl stále více vnitřní prázdnotou. Někdy už Richard nechtěl žít. Pomoc hledal v dopisech svému duchovnímu vůdci, otci Kentenichovi. Richard se v Limburgu nikomu nesvěřoval. Ale pomoc, po které toužil, nepřicházela. Důvody nejsou známy a mezi Henkesem a Kentenichem měl zůstat odstup.

Richard se probojoval, odpoutal se od autority svého duchovního vůdce Kentenicha a objevil změněný obraz Boha, v němž hraje silnou roli milost. Nyní věděl: "Chci se stát hlavně obětavým knězem, nositelem kříže pro druhé." A tak se stal obětavým knězem.

Spiritual

Der Spiritual bekleidet ein Amt in katholischen oder evangelischen Einrichtungen. Spirituale sind vor allem zur geistlichen Begleitung in Ordensgemeinschaften und Priesterseminaren tätig. In der römisch-katholischen Kirche ist ein Spiritual immer Priester.

aus: Wikipedia.de/Spiritual

Kontroverse um Josef Kentenich

Eigentlich sollte Josef Kentenich seliggesprochen werden. Bereits seit 45 Jahren läuft der entsprechende Prozess. Doch jetzt sind Dokumente aufgetaucht, die ein anderes Bild zeichnen. Darin wird dem Gründer der internationalen Schönstattbewegung systematischer Machtmissbrauch und sexueller Missbrauch vorgeworfen.

aus: katholisch.de

Ordinace

Dne 6. června 1925 byl Richard Henkes spolu se svými bratry vysvěcen biskupem Augustinem Kiliánem na kněze. O den později sloužil Henkes v Ruppachu svou první mši.

Single Image
Richard Henkes an seiner Primizfeier (1921); privat

V roce jeho kněžského svěcení byla také kanonizována Terezie z Lisieux. Tato karmelitánská řeholnice byla ve dvacátých letech 20. století světicí mládeže a Richard se hlásil také k jejímu nitru a hledání Boha, což jasně ukazuje první obraz, který zvolil: Terezie z Lisieux se na něm vznáší na obláčku před Marií s Dítětem Ježíšem nad bazilikou svatého Petra.

Single Image
Primizbild (1921); Richard Henkes Archiv, Vallendar

(c) 2004 - Verein der Norddeutschen Pallottiner e.V., Limburg Aufnahmen, Postproduction und Redaktion: P. Engelbert Tauscher SAC

Primiz

Primice či primiční mše svatá (z lat. primitie, jenž označuje „prvotinu – první úrodu“, či z prima missa neboli „první mše“) je v katolické církvi označení první mše svaté, kterou slavnostně slouží nově vysvěcený kněz (novokněz) za účasti farního společenství, ze kterého tento novokněz pochází.

aus: Wikipedia.cs/Primice

Augustinus Kilian

Augustinus Kilian (* 1. November 1856 in Eltville; † 30. Oktober 1930 in Limburg an der Lahn) war von 1913 bis zu seinem Tod 1930 römisch-katholischer Bischof von Limburg.

aus: Wikipedia.de/Augustinus_Kilian

Terezie z Lisieux

Svatá Terezie z Lisieux (2. ledna 1873, Alençon – 30. září 1897, Lisieux), vlastním jménem Thérèse Martin (v počeštěné podobě Terezie Martinová) a řeholním jménem Terezie od Dítěte Ježíše a svaté Tváře, někdy označovaná též jako "Terezička" nebo "Terezie od Ježíška", byla francouzská řeholnice nyní uctívaná jako katolická světice, panna a mystička, velká postava karmelitánského řádu. Pius XI. ji v roce 1925 svatořečil a papež sv. Jan Pavel II. ji v roce 1997 v apoštolském listě Divini Amoris Scientia prohlásil za učitelku církve (Doctor Amoris).

aus: Wikipedia.cs/Terezie_z_Lisieux

1926

Učitel s vášní

Richard dokončil studia v Limburgu a začal působit jako učitel v Šenštátu. Tam vyučoval latinu, němčinu a náboženství v sextě a dějepis ve vyšší tercii. Henkes uměl žáky nadchnout.

Single Image
Richard Henkes als Lehrer in Schönstatt (1926), Archiv der Schönstattpatres

(c) 2004 - Verein der Norddeutschen Pallottiner e.V., Limburg Aufnahmen, Postproduction und Redaktion: P. Engelbert Tauscher SAC

1927-1928

Netrpělivý pacient

V květnu 1927 se v Henkesu projevily zdravotní problémy.

Původně byly přičítány přepracování, ale vyšetření v nemocnici svaté Marie-Josefa v Ahrweileru odhalilo, že trpí těžkou plicní tuberkulózou. Ta v té době nebyla ničím neobvyklým, ale často znamenala dlouhý pobyt v nemocnici a ozdravovnách; někdy dokonce i smrt. Pro Henkese však bylo obtížné dodržovat předepsaný odpočinek a rekonvalescenci. Svou nemoc bral příliš na lehkou váhu, což bylo důvodem, proč mu ošetřovatelé vytýkali nedbalé chování.

V červenci 1927 poslali lékaři Richarda na další léčbu do Svatého Blasienu a Menzenschwandu ve Schwarzwaldu. Henkes odmítl převoz do misie v Jižní Africe kvůli tamnímu dobrému klimatu pro plicní pacienty.

Single Image
Sanatorium St. Blasien, Liegehalle im Tannenwald (1914) aus: Sanatorium St. Blasien Heilanstalt für Lungenkranke, C.A. Wagner Freiburg

Nakonec se uzdravil a v první polovině roku 1928 se vrátil k výuce.
Richard byl však přeložen do Alp na Dolním Rýně, kde komunita vybudovala studijní dům.

(c) 2004 - Verein der Norddeutschen Pallottiner e.V., Limburg Aufnahmen, Postproduction und Redaktion: P. Engelbert Tauscher SAC

Tuberkulóza

Tuberkulóza (z lat. tuberculum – hrbolek, nádorek), též TBC, dříve souchotiny či úbytě (oubytě), je infekční onemocnění způsobené bakteriemi ze skupiny Mycobacterium tuberculosis komplex s nejvýznamnějším zástupcem M. tuberculosis.

aus: Wikipedia.cs/Tuberkulóza

Sanatorium St. Blasien

Das Sanatorium St. Blasien war eine Lungenheilstätte in St. Blasien im Schwarzwald, die von 1881 bis 1969 bestand und stationäre Behandlung sowie Vorsorge- und Sicherungsheilverfahren bei Tuberkulose anbot.

aus: Wikipedia.de/Sanatorium_St._Blasien

1928-1929

učitel a pastor vAlpenu

Kromě své učitelské činnosti v Alpách se Richard stal také radním 2. domu. Své povinnosti vykonával s velkým zápalem a elánem. Mezi Henkesem a rektorem však vznikaly neshody, které poprvé vyústily ve spor v roce 1929 kvůli korespondenci mezi Richardem Henkesem a "Fräulein aus Ahrweiler".

Rektor to oznámil a Henkesovi bylo nařízeno, aby se korespondence vzdal "kvůli svému morálnímu chování". Spory se vlekly a nakonec byl Richard přeložen do Šenštátu, kam opět dorazil 13. září 1929.

Alpen (Niederrhein)

Alpen is situated in the Lower Rhine region, located between the Ruhr area and the border with the Netherlands. Adjacent cities are Rheinberg, Xanten.

aus: Wikipedia.org/Alpen,_Germany

1929-1931

Návrat do Šenštátu

Po návratu do Šenštátu vyučoval Henkes němčinu a zeměpis. Jeho žáci měli radost z návratu učitele, který prokázal mnoho pedagogických schopností a vycházel žákům vstříc otevřeně a s humorem.

Jeho metody se však nesetkaly se souhlasem všech. Neobvyklá témata slohových prací o prázdných krabičkách od cigaret nebo o vlastní kapse u kalhot vyvolala diskusi a kolegové to odmítali jako banální, nevhodné nebo hypermoderní.

Single Image
Boží Tělo 1931 v klášteře Dobrého pastýře

Co se líbilo studentům, nad tím kolegové učitelé ohrnovali nos. Řeči o korespondenci se zdály být docela vhodné.

A tak 2. července 1931 vydal provinciál otec Johannes Baumann kanonické napomenutí za nevhodné a nedovolené chování vůči osobám opačného pohlaví.

Single Image
v.l. P. Andreas Schäfer. P. Breunig, P. Richard Henkes (1930); Archiv der Schönstattpatres

Pravidla pallotinského řádu byla v té době ve vztahu k ženám velmi přísná. Členové se měli "vážně vyhýbat důvěrnostem se ženami a nemluvit s nimi o samotě na nevhodném místě nebo v nevhodnou dobu".

Krátkodobým důsledkem kanonického napomenutí bylo pravděpodobně přeložení do Katscheru v Horním Slezsku.

1931-1937

Učitel a farář v Katscheru

V roce 1931 byla politická situace v Německé říši nadále nestabilní, světová hospodářská krize byla stále vážnější a nezaměstnanost rychle rostla.

V této době přišel Henkes do hornoslezského Katscheru. Otcové pallotini zde 7. dubna 1930 otevřeli kolej svatého Vincence Pallottiho, která byla zároveň nižší školou pro nižší třídy. Škola začínala se 48 žáky ve třech třídách. Později měla v průměru 50 až 60 žáků.

Ačkoli Richarda nepřijali všichni spolubratři hned s nadšením - snad kvůli kanonickému napomenutí -, rektor, P. Heinrich Grote, mu vyšel vstříc spravedlivě a s pochopením. A také následující rektor, P. Peter Hahn, ocenil dobrou práci pozorného a citlivého Richarda Henkese. Jako učitel uměl Henkes své žáky strhnout a nadchnout.

Single Image
Richard Henkes (1936)

(c) 2004 - Verein der Norddeutschen Pallottiner e.V., Limburg Aufnahmen, Postproduction und Redaktion: P. Engelbert Tauscher SAC

Ketř

Ketř (polsky Kietrz, německy Katscher) je město v jižním Polsku v Opolském vojvodství v okrese Hlubčice, sídlo stejnojmenné gminy. Leží na řece Troji a jejím pravostranném přítoku potoku Morawa v bezprostřední blízkosti státní hranice s Českou republikou – hraničí s obcí Třebom. Z hlediska historického zemského dělení se jedná o jednu z moravských enkláv ve Slezsku, část tzv. Pruské Moravy.

aus: Wikipedia.cs/Ketř

Vinzenz-Pallotti-Kolleg (Katscher)

Nach dem ersten Weltkrieg beschlossen die Pallottiner sich auch in Schlesien niederzulassen und erhielten dafür 1919 vom Breslauer Fürstbischof Adolf Bertram die Erlaubnis. (...) 1923/1924 bauten und eröffneten sie ihr Missionshaus in Frankenstein. 1930 errichteten sie die ein Pallotti-Gymnasium in Katscher (heute: Kietrz).

aus: Pallottiner.org

Lev na kazatelně

30. ledna 1933 zahájili národní socialisté svou vládu a Adolf Hitler se stal říšským kancléřem.

Richard Henkes se postavil politice národního socialismu a držel si odstup. Žákům proto dával na exkurzích a výletech velkou volnost, ale Henkes nechtěl poslouchat nacistické písně. Byl odpůrcem nacionálněsocialistického pohledu na svět a lidstvo z hlubokého přesvědčení a zaujímal jasné stanovisko: "Na kazatelně lev, ve zpovědnici beránek." Všichni žáci se snažili o to, aby se jejich názor na svět a na lidstvo zlepšil.

Henkes byl nadaný pastor a kazatel. Po krátké době byl v Katscheru a okolí považován za uznávanou autoritu. To, co Richard Henkes říkal, mělo svou váhu, a tak brzy kázal i ve větších městech, jako byl Ratibor, Hindenburg, Beuthen a Gleiwitz.

Elisabeth Wolfová z Katscheru vypráví:

"O jeho postních kázáních se mluvilo po celém městě. Pokaždé, když kázal, byl náš kostel plný, směsice věřících a zvědavců. Člověk měl pocit, že se odvažuje říkat to, co se mnozí z nás už neodvažují. Vědělo se také, že někde v rohu sedí pán z gestapa. Ten si nenechal ujít příležitost, aby uvědomělého pána vyprovokoval: "Šetřete si těsnopis! V sakristii si vždycky můžete vyzvednout kopii".

Převzetí moci nacisty

Převzetí moci nacisty (používají se i německé výrazy Machtergreifung, uchopení moci, nebo Machtübernahme, převzetí vlády/moci; historici užívají také neutrálnější předání moci či přenesení moci) v Německu začalo 30. ledna 1933, kdy se kancléřem Německa stal Adolf Hitler. Ten následně s pomocí své strany NSDAP prosadil přerod demokracie v diktaturu. Tím začal nacistický režim.

aus: Wikipedia.cs/Převzetí_moci_nacisty

V hledáčku gestapa

V roce 1934 se Richard Henkes stal zástupcem ředitele pobočky pallotinů v Katscheru. Byla to doba permanentních nadměrných nároků a Henkes se nešetřil.

V témže roce byl v Kolíně nad Rýnem založen úřad pro kontrolu nacionálně socialistických písemných materiálů, úřad na obranu proti nacionálně socialistickým myšlenkám. Henkes tyto brožury distribuoval a využíval kazatelnu jako místo zprostředkování.

Ve svých kázáních a přednáškách se zabýval protikřesťanskou propagandou, německým náboženským hnutím, řízením proti duchovním, mravnostními procesy, zákazem náboženských spisů, razií na církevní majetek a nacistickou školskou politikou.

V září 1936 Henkes konečně vážně onemocněl. Po několika týdnech v nemocnici však léčbu přerušil, když onemocněl sám farář v Katscheru a Henkes musel převzít jeho povinnosti navíc.

V této době byl Richard Henkes poprvé udán gestapu. Zúčastnil se provinční kapituly v Limburgu jako vicerektor v Katscheru a poté odjel do nedaleké domovské farnosti Ruppach. Cestou z nádraží do domu jeho rodičů se několik mužů ptalo Henkese na politickou situaci. Henkes se k tomu vyjádřil v nedělním kázání na téma "Co se děje ve světě?" 7. 3. 1937. Kázání vyvolalo velký rozruch a ne všem ve vesnici se to, co Richard Henkes řekl, líbilo. Následovalo hlášení na policii.

Podle frankfurtského gestapa se Henkes "7.3.37 v kostele v Ruppachu vyjadřoval protistátně. Byl o tom informován okresní správce ve Westerburgu. Okresní správce ve Westerburgu byl dnes požádán, aby provedl další šetření ve směru zákona o zradě a § 30/a.". Vyvázl s úředním napomenutím, ale jeho rodina doporučovala opatrnost.

Single Image
Exerzitien in Branitz
Gestapo

Gestapo (zkratka z Geheime Staatspolizei, česky „tajná státní policie“) byla tajná policie nacistického Německa, působící i na jím okupovaných územích. Vznikla přeměnou tajné pruské státní policie dne 26. dubna 1933 a posláním bylo vyhledávat, zajišťovat a případně i likvidovat osoby a skupiny, které by mohly ohrožovat fungování nacistického státu. Gestapo zaniklo 8. května 1945. Po druhé světové válce bylo prohlášeno za zločineckou organizaci.

aus: Wikipedia.cs/Gestapo

S palčivou obavou

Richard Henkes se také podílel na kopírování a distribuci encykliky papeže Pia XI. "S horoucí starostí" a údajně ji 21. března 1937 třikrát přečetl z kazatelny: dvakrát v Hindenburgu a jednou v Ratiboři.

Henkes encykliku používal jako základ pro své přednášky, rekolekce a kázání.

Nakonec bylo jen otázkou času, kdy se gestapo disidentského kněze zbaví. Takzvaný "kazatelský paragraf" (§ 130a RStGB) umožňoval nacistům zakročit proti zákeřným útokům na stát a stranu, chránit stranické uniformy a zastrašovat a trestat kritiky režimu.

Pro Richarda Henkese to však bylo jasné: "Někdo to tam musí říct".

Single Image
Ausschnitt Graphic Documentary; Drushba Pankow
S palčivou starostí

Mit brennender Sorge (česky S palčivou starostí) je německy psaná encyklika, kterou vydal papež Pius XI. 14. března 1937 jakožto reakci na nacismus a jeho vládu v Německu. Jde o jednu z prvních encyklik, které dosáhly světového věhlasu a překročily hranice katolického světa, a jeden z mála oficiálních dokumentů Svatého stolce, který byl v originálu vyhotoven v němčině (namísto běžné latiny).

aus: Wikipedia.cs/Mit_brennender_Sorge

Pulpit Law

Der Kanzelparagraph war von 1871 bis 1953 (Bundesrepublik Deutschland) bzw. 1968 (Deutsche Demokratische Republik) eine Vorschrift des deutschen Strafgesetzbuches, die den Geistlichen aller Religionen in der Ausübung ihres Amtes eine Stellungnahme zu politischen Angelegenheiten mit Androhung einer Freiheitsstrafe von bis zu zwei Jahren untersagte.

aus: Wikipedia.org/Pulpit_Law

Znevažování osoby vůdce

Druhý inzerát byl v Katscheru.
Henkes se po havárii vzducholodi Hindenburg vytasil s rodinou: "Škoda, že se ta vzducholoď jmenovala Hindenburg, a ne Hitler, pak by se dalo říct, že praskla."

Výrok otce Henkese byl nahlášen policii a následoval výslech. Dne 26. listopadu 1937 obžaloba obvinila Henkese ze "zlomyslného, pobuřujícího a zlomyslného očerňování Vůdce", které mohlo "podkopat důvěru lidu v politické vedení".

Richardu Henkesovi hrozilo odsouzení. Richard měl ale štěstí, protože po připojení Rakouska k Německé říši na něj dopadl zákon o amnestii, takže hlavní státní zástupce 19. května 1938 případ odložil.

Single Image
Exerzitien in Branitz
Anšlus

Anšlus, německy Anschluss (do reformy němčiny v roce 1996 psáno Anschluß, výslovnost dle IPA: ˈʔanʃlʊs) je německý výraz pro připojení, do jiných jazyků převzaté jinak běžné slovo označuje připojení Rakouska 12. března 1938 k nacistickému Německu. Anschluss byl mezi prvními Hitlerovými kroky v jeho snahách vytvořit, nebo jak nacistická propaganda tvrdila, obnovit Německou říši a navrátit Německu všechna kdy ztracená nebo nově nárokovaná území. Jako i území ztracená po první světové válce (Versailleská smlouva) – tak v roce 1936 Německo získalo zpět západní část Porýní a Sársko.

aus: Wikipedia.cs/Anšlus

1937-1940

Rozloučení se školou

V roce 1937 byl Richard Henkes přeložen do Frankensteinu ve Slezsku. Po soudním procesu s otcem Henkesem však nadřízení jeho komunit považovali za vhodné ho v roce 1938 ze školy odvolat a on se svého milovaného učitelského povolání vzdal.

Před začátkem letních prázdnin v roce 1938 byl pro otce Henkese poslední školní den.
Georg Reitor, tehdy žák ve Frankensteinu, uvádí, že Henkes srovnával písně křesťanské mládeže s písněmi Hitlerjugend a varoval před jejich obsahem a důsledky.

Reitor píše:

"Dále řekl: 'A každý národ na to někdy doplatí. Kéž by to zůstalo jen u těch písní. Ale protože písně jsou nebezpečnou drogou - opiem pro lidi - a my máme sklon brát jejich obsah posvátně vážně - to znamená slovem -, obávám se jich a varuji před nimi. Měli bychom se snažit pochopit svou oprávněnou hrdost jinak než v pochodech a energických demonstracích, v uniformách a arogantních heslech, zajištěných v tupé aglomeraci mas. Mlčel, ale pak velmi tiše řekl: "Není dobré se s tímto rozhovorem loučit. Snažil jsem se vás připravit na život. Zda i moje přípravy" - pak se odmlčel a řekl jen: "Život je to pravé". Konec školní hodiny."
Single Image
Ausschnitt Graphic Documentary, Drushba Pankow

Poté působil Richard z Frankensteinu jako pastor mládeže a rekolekcionář, zejména v Branicích. Henkes kázal ve velkých kostelech v Horním Slezsku a na Annabergu.

Johannes Schweer z Katscheru vzpomíná:

"Pravidelně kázal na mužských poutích na svatém Annabergu, (...) kterých se nezřídka účastnilo až 12 000 mladých mužů. (...) Páter Richard Henkes se velmi brzy proslavil svými kázáními kritickými vůči státu".

(c) 2004 - Verein der Norddeutschen Pallottiner e.V., Limburg Aufnahmen, Postproduction und Redaktion: P. Engelbert Tauscher SAC

Frankenstein / Ząbkowice Śląskie

Ząbkowice Śląskie (německy Frankenstein, česky Frankenštejn) je město v Polsku v Dolnoslezském vojvodství. V roce 2008 mělo 16 117 obyvatel.

aus: Wikipedia.cs/Ząbkowice Śląskie

1940-1943

"Ale tentokrát to bude vážné"

26. června 1940 museli otcové pallotini na příkaz nacistů opustit školu ve Frankensteinu.

Krátce poté, 19. července 1940, byl Henkes při zdravotní prohlídce označen za schopného vojenské služby (kv). Aby se vyhnul odvodu do wehrmachtu, byl Henkes v roce 1941 jmenován generálním vikářem Josefem Martinem Nahthanem správcem farnosti ve Strandorfu v Hultschiner Ländchen (dnes Česká republika).
Měla to být poslední stanice jeho služby před zatčením gestapem.

Otec Henkes se ve farnosti Standorf rychle zabydlel a po svém předchůdci převzal funkci hospodáře a hospodyně Pauly Miketty. Ta později převzala důležitou roli korespondentky pro dobu pobytu v koncentračním táboře Dachau.

S novým farářem se některé věci změnily: do bohoslužeb byly zapojeny děti, které samy vyprávěly příběhy. Každý týden se konala dětská bohoslužba a Richard uměl děti motivovat a nadchnout pro náboženskou výchovu.

Stále častěji musel Henkes nabízet shromáždění útěchu kvůli velkému počtu padlých a pohřešovaných vojáků. Psal však také vojákům v poli nebo mužům a ženám, kteří byli posláni na práci.

Richard se tajně naučil česky od svého českého kadeřníka v Chuchelné a založil skupinu, která podporovala pronásledované a vězněné nacistickým režimem.

Single Image
Paula Miketta in Strandorf, Richard Henkes Archiv, Vallendar

(c) 2004 - Verein der Norddeutschen Pallottiner e.V., Limburg Aufnahmen, Postproduction und Redaktion: P. Engelbert Tauscher SAC

Hlučínsko

Hlučínsko (původně jižní Ratibořsko; v místním úzu Praj(z)sko či Praj(z)ská; německy Hultschiner Ländchen, polsky Kraj hulczyński nebo Kraik hulczyński) je historické území na východě Česka u hranic s Polskem, součást Českého Slezska, dnes rozdělené mezi okresy Opava (naprostá většina) a Ostrava-město. Má rozlohu 316,76 km², asi 75 tisíc obyvatel, a nazývá se podle svého střediska a největšího sídla, města Hlučína.

aus: Wikipedia.de/Hlučínsko

Agitátor lidu, agitátor, zrádce

Henkes našel jasná slova proti nacistickému pohledu na lidskost a otevřeně kritizoval vedení státu. Tím se dostal do přímé konfrontace s gestapem.

V roce 1941 Richard Henkes zajistil distribuci a rozmnožení tří kázání Clemense Augusta von Galena. Münsterský biskup v nich ostře kritizoval nacistický program tzv. eutanazie.

V srpnu 1942 navštívil Richard svou rodinu doma naposledy. Určitě se hovořilo o zabíjení nevinných lidí v nedalekém Hadamaru. Henkes věděl také o vraždění slezských pacientů v sanatoriu a pečovatelském domě v Branitz.

Single Image
Exerzitien in Branitz
Clemens August Graf von Galen

Blahoslavený Clemens August hrabě von Galen (16. března 1878 – 22. března 1946) byl německý šlechtic a kardinál, biskup münsterský (1933–1946). Byl jedním z nejostřejších a nejznámějších kritiků Hitlerova režimu v Německu, jeho ostrá protinacistická vystoupení mu vynesla přezdívku Lev z Münsteru či Vestfálský lev. Jeho bratrancem byl další hlasitý odpůrce Hitlerova režimu Konrad von Preysing, biskup berlínský, kterého papež ct. Pius XII. po válce taktéž jmenoval kardinálem.

aus: Wikipedia.cs/Clemens_August_Graf_von_Galen

Branitzer Heil- und Pflegeanstalten

Die Branitzer Heil- und Pflegeanstalten waren eine psychiatrische Klinik in Branice (deutsch Branitz). Sie zählte zum Marienstift. Heute befindet sich darin das Samodzielny Wojewódzki Szpital dla Nerwowo i Psychicznie Chorych w Branicach. Heutiger Träger ist die Milde Stiftung St. Marienstift in Branitz.

aus: Wikipedia.de/Branitzer_Heil-_und_Pflegeanstalten

1943

"Zítra musím na gestapo" - zatčení v Ratiboři

Gestapo mělo "lidového agitátora" a "štváče" v hledáčku již delší dobu. Po jeho kázání 12. března 1943 v branickém farním kostele byl Richard Henkes nahlášen.

Policejní stanice pro důležité akce státní policie shrnula obsah kázání takto:

"Dnes už není třeba inteligentních lidí, ale stádního člověka, skopce. Člověk by pro něj nejraději měl uniformu.

Im dritten Jahrhundert haben die Leute für ihren christlichen Glauben gekämpft, haben alles hergegeben, haben ihre Existenz aufs Spiel gesetzt, ihre Kinder, ihre Familie, sogar ihr Leben. So wird das auch wieder werden.

Ve třetím století lidé bojovali za svou křesťanskou víru, vzdávali se všeho, riskovali svou existenci, své děti, rodinu, dokonce i život. Tak tomu bude i tentokrát.

Dnes už nemáme do výchovy našich dětí ve školách co mluvit. Nemáme už co říci venku a brzy nebudeme mít co říci ani zde. Když vyjedu do své vlasti na Rýně, vidíte kostely pojmenované po velitelích římských legií. Tito muži byli tak věrní, že po nich byl kostel pojmenován. Chtěl bych dnes vidět katolického důstojníka, který by byl tak věrný, že byste na jeho jméno mohli postavit kostel."

Na Květnou neděli 1943 jeho spolubratři otec Walter Schell, otec Home Hermann, otec August Urban a bratr Hermann Bauer vycítili, že Richard není ve své kůži.
Mělo to být poslední setkání přátel, které Richard pozval na oslavu svých jmenin. Nálada byla dobrá, jen Richard se zdál být vážný a sklíčený. Když se večer přátelé loučili, dozvěděli se důvod.

"Zítra musím jít na gestapo. Nevím, jestli mě tam zase pustí, to se dozvíte zítra. Jestli tam pak nebudu, tak už se nevrátím." Všichni se rozesmáli.

8. dubna 1943 byl Richard předvolán do Ratiboře a "protože jste zneužil kazatelnu k podněcování lidu, nařídil vám šéf gestapa ochrannou vazbu po dobu války", zněl rozsudek. Úřad gestapa vycházel z materiálů, které měli informátoři shromáždit z jeho kázání. Ochranná vazba byla jedním z nejmocnějších nástrojů, které nacionální socialisté používali k vypořádání se s nepohodlnými odpůrci režimu.

Umožňovala gestapu jednat zcela svévolně a bez jakýchkoli právních norem. Stejně jako Richard Henkes byl člověk vydán na milost a nemilost nacistickému režimu.

Single Image
Kanzel in der Pfarrkirche von Branitz, N. Hannappel

(c) 2004 - Verein der Norddeutschen Pallottiner e.V., Limburg Aufnahmen, Postproduction und Redaktion: P. Engelbert Tauscher SAC

Protective custody (Nazi Germany)

Protective custody (German: Schutzhaft), was the extra- or para-legal rounding-up of political opponents, Jews and other persecuted groups of people in Nazi Germany. It was sometimes officially defended as being necessary to protect them from the 'righteous' wrath of the German population. Schutzhaft did not provide for a judicial warrant, in fact the detainee would most probably never have seen a judge.

aus: Wikipedia.org/Protective_custody_(Nazi_Germany)

Žádný strach z budoucnosti

Nejprve byl držen na samotce ve věznici gestapa v Ratiboři, ale Richardovi byly povoleny návštěvy.

Jednou ho navštívil jeho bratr z Breslau a několikrát jeho hospodyně Paula Miketta ze Strandorfu. V té době si rychle získala jeho důvěru. Během dvou let působení v pastoraci si Richard získal důvěru všech obyvatel Strandorfu. Denně se za zatčeného v kostele modlili, doufali v jeho návrat, posílali mu balíčky s jídlem, naléhali na místního starostu Petera Josefuse, aby se za otce Henkese přimluvil, což mu vyneslo důtku od okresní správy.
Veškeré snahy ve prospěch oblíbeného kněze byly neúspěšné.

Po šesti týdnech na samotce Richard napsal:

"Dodnes jsem na samotce, což je velmi náročné na nervy, ale přesto jsem duševně i fyzicky zdravý. ... Stále však zůstává křižovatkou.
Na začátku jsem se modlil za svobodu, teď jsem se rozhodl, a pokud budu muset jít do tábora, budu říkat Deo gratias stejně jako při zatčení.
Koneckonců musím být schopen praktikovat to, co jsem kázal ostatním v ústraní. Až do dnešního dne mě Pán Bůh viditelně chrání, proto se budoucnosti nebojím."

Po více než sedmi týdnech strávených na samotce byl Richard Henkes konečně převezen vězeňským vlakem do Dachau.

Single Image
Ehemaliges Gestapogefängnis in Ratibor (heute), Oberschlesien, N. Hannappel
Ratiboř (Slezské vojvodství)

Ratiboř (polsky Racibórz, německy Ratibor, slezsky Racibōrz, slezskoněmecky Rattebor) je město v jižním Polsku ve Slezském vojvodství, sídlo okresu Ratiboř. Leží na řece Odře ve vzdálenosti 10 km od českých hranic a 28 km severně od Ostravy.

aus: Wikipedia.cs/Ratiboř_(Slezské_vojvodství)

10. července 1943

Dachau, 49642

10. července 1943 dorazil Richard Henkes do koncentračního tábora Dachau. Byl to jeden z prvních koncentračních táborů vybudovaných nacisty, který měl krematorium se čtyřmi spalovacími pecemi.
V koncentračním táboře Dachau bylo v obytných barácích bloků 26, 28 a 30 vězněno přes 2700 duchovních. Více než 1000 z nich tuto dobu nepřežilo.

V roce 1941 byli na Himmlerův rozkaz v táboře Dachau shromážděni všichni duchovní v koncentračních táborech nebo jiných zadržovacích centrech bez ohledu na jejich vyznání.

Díky vyjednávání biskupské konference ve Fuldě byla v místnosti 1 bloku 26 zřízena kaple pro duchovní, kde mohli sloužit mši svatou. Navzdory nelidským a životu nebezpečným podmínkám se duchovní snažili žít životem víry.
Každodenní slavení mše svaté a modlitby v kapli bloku 26 jim dodávaly sílu a útěchu v nepřátelském prostředí.

Single Image
KNA Bild

(c) 2004 - Verein der Norddeutschen Pallottiner e.V., Limburg Aufnahmen, Postproduction und Redaktion: P. Engelbert Tauscher SAC

Koncentrační tábor Dachau

Koncentrační tábor Dachau (německy: Konzentrationslager Dachau či KZ-Dachau) byl první nacistický koncentrační tábor určený pro politické vězně. Nacházel se na pozemku opuštěné muniční továrny poblíž města Dachau, které leží přibližně 16 km severozápadně od Mnichova v jižním Německu.

aus: Wikipedia.cs/Koncentrační_tábor_Dachau

Vyhlazovací tábory nacistického Německa

Vyhlazovací tábory je označení několika táborů založených nacisty za druhé světové války a sloužících primárně pro hromadné, systematicky řízené („průmyslové“) vyvražďování Židů (v menší míře také Romů a některých dalších skupin společnosti). V těchto „táborech smrti“ bylo v průběhu druhé světové války zastřeleno či zplynováno téměř 2 700 000 Židů a mnoho lidí dalších národností. V souladu s německým plánem Generalplan Ost byli ve vyhlazovacích táborech různého typu likvidováni ve větší míře i příslušníci pro nacisty méněcenných slovanských národů, například v německých táborech v Polsku bylo zlikvidováno zhruba 1,3 milionu Poláků (mimo Židy) a 800 tisíc sovětských válečných zajatců (viz německé zločiny v Polsku za druhé světové války).

aus: Wikipedia.cs/Vyhlazovací_tábory_nacistického_Německa

Priest Barracks of Dachau Concentration Camp

The Priest Barracks of Dachau Concentration (in German Pfarrerblock, or Priesterblock) incarcerated clergy who had opposed the Nazi regime of Adolf Hitler. From December 1940, Berlin ordered the transfer of clerical prisoners held at other camps, and Dachau became the centre for imprisonment of clergymen. Of a total of 2,720 clerics recorded as imprisoned at Dachau some 2,579 (or 94.88%) were Roman Catholics. Among the other denominations, there were 109 Protestants, 22 Orthodox, 8 Old Catholics and Mariavites and 2 Muslims. Members of the Catholic Society of Jesus (Jesuits) were the largest group among the incarcerated clergy at Dachau.

aus: Wikipedia.org/Priest_Barracks_of_Dachau_Concentration_Camp

Zničit, rozbít, zničit

Poté, co Richard Henkes spolu s ostatními vězni prošel velkou železnou bránou s nápisem "Arbeit macht frei" (Práce osvobozuje), byl zapsán do evidence.
Jeho osoba byla v evidenci snížena na pořadové číslo. Richard Henkes dostal číslo vězně 49642.

Po svlečení nacisté nahnali nově příchozí přes apelplac do umývárny. Zde jim nejprve oholili hlavy a následovala koupel v štiplavém dezinfekčním roztoku.
Poté vězni dostali modrobíle pruhovanou táborovou uniformu a dřevěné boty. Na zadní straně oděvu byl vyražen jasně červený nápis KL (koncentrační tábor) a na levé straně hrudi a na švu kalhot bylo vyznačeno číslo vězně.

Oblečení bylo nevhodné pro těžkou práci v táborech, ale ničení vězňů bylo vypočítavé a promyšlené.

Single Image
Eingang KZ Dachau, Pallottiner.de

"Bůh je nám zde blíž než kdekoli jinde."

Richard Henkes musel nejprve přežít karanténu a dostal se do bloku 15, kde se setkal se svým spolubratrem otcem Eduardem Allebrodem.

Protože vězni v karanténě neměli přístup do jiných prostor tábora a nemohla se zde vykonávat žádná práce, nezbývalo vězňům nic jiného než čekat celé dny v uzavřených prostorách baráků.

Richard Henkes osm dní po svém příjezdu napsal Paule Mikettové:

"Tady jsem stále v karanténě, ale jsem v pořádku (...) Všichni byste si neměli dělat starosti. I tady jdu svou cestou s Bohem. Ano, Bůh je nám zde blíže než kdekoli jinde, protože ho také více potřebujeme."

Richard zůstal v přístupovém bloku dobré tři týdny, pak byl přemístěn do kněžského bloku 26 na pokoj 3. V tomto bloku byl také umístěn do kostela.

Single Image
Blick auf die Lagerbaracken, einige Tage nach der Befreiung des Lagers durch die US-Armee, T/4 Sidney Blau, 163rd Signal Photo Company, Army Signal Corps - U.S. Holocaust Museum photograph #37255 (also here) Credit: SC 206310

(c) 2004 - Verein der Norddeutschen Pallottiner e.V., Limburg Aufnahmen, Postproduction und Redaktion: P. Engelbert Tauscher SAC

1943-1944

Nucené práce v pracovních komandech

Stejně jako všichni vězni museli i kněží po roce 1942 patřit k některému z různých pracovních komand. Když byl Henkes poslán do kněžského bloku 26, byl zařazen do pracovního komanda "Plantáž".

Plantáž na dachauském vřesovišti byla velmi rozsáhlá a nacházela se mimo tábor. Pěstoval se zde hlavně pepř, paprika, saturejka, bazalka a tymián. Bylinky se sušily, třídily, řezaly a balily. Ve větru a za nepříznivého počasí se vězni po stovkách sunuli po kolenou, aby pleli. Jako volové byli zapřaženi před pluhy a brány a bičováni.
Byla to těžká fyzická práce, kterou museli vězni vykonávat pod neustálou hrozbou bití, bez přestávky a většinou o hladu. To, že při těchto útrapách lidé umírali, patřilo ke každodennímu životu v táboře.

Single Image
Verfallendes Gewächshaus südöstlich des Hauptgebäudes, Wolfgang Zeidler

Propaganda ráda hovořila o ochranné vazbě, pracovních nebo převýchovných táborech. Zasvěcení věděli, že koncentrační tábory byly od počátku zamýšleny také jako vyhlazovací tábory pro "nepopulární živly" a odpůrce nacionálního socialismu.

Občas se Richard podílel i na malířských pracích. Jednalo se o odstraňování prachu, základní nátěr a nové natírání ostnatých drátěných plotů školky ocelovými kartáči.

V srpnu 1943 přišel na velitelství Richard Henkes. Každé ráno brzy ráno jezdil pod dohledem esesáka na nádraží v Dachau. Tam se třídily balíky pro město, oblast SS a pro tábor. Balíčky se pak nakládaly na nákladní auta a převážely do tábora, kde se předávaly blokovým úředníkům, kteří je rozdělovali vězňům ve svém bloku.

Na poště bylo hodně práce, ale nebyla nelidsky těžká a dávala možnost pomáhat. Kromě listovních a pohlednicových zásilek sem denně přicházelo mnoho potravinových balíčků, bez nichž by v Dachau zahynulo ještě více lidí. Hlad byl součástí koncentračního tábora a "z vodové polévky se prostě žít nedá", napsal Henkes v propašovaném dopise své sestře Marii ze 17. prosince 1944.

Richardova dobročinnost se dostala do popředí v postkomandu. Zde si totiž všímal, kdo dostal mnoho balíků a kdo nikdy. On sám patřil k těm, kteří často dostávali balíček.

Blokový starší z č. 26 a pozdější kaplan münsterské katedrály Reinhold Friedrichs vypráví:

"Otec Henkes se mnou několik měsíců pracoval v takzvaném postkomandu. (...) Dělal to s obrovskou láskou a péčí, protože jídlo v balíčcích znamenalo pro mnohé záchranu života. (...) Vždycky byl šťastný, když mohl ostatním spoluvězňům dát něco z toho mála, co měl."

Byl známý tím, že se o jídlo dělil - bez ohledu na osobu. Hlad je hlad. Jednoho dne jeho čas v poštovním komandu skončil. Esesáci odsud odstranili všechny kněze.
Museli si všimnout jejich péče a solidarity.

(c) 2004 - Verein der Norddeutschen Pallottiner e.V., Limburg Aufnahmen, Postproduction und Redaktion: P. Engelbert Tauscher SAC

Kräutergarten Dachau (Plantage)

Der Kräutergarten (Kommandoname: Die Plantage) war Teil des Dachauer Konzentrationslagers, als Versuchsanstalt zur Nutzung pflanzlicher Wirkstoffe und des organisch-dynamischen Landbaus. KZ-Häftlinge arbeiteten hier als Sklaven. Das Gelände diente zur Versorgung der Ostfront mit Vitamin C und Pflanzenwirkstoffen und war damit ein Baustein für den geplanten Angriffskrieg. Der Kräutergarten Dachau war nach Kriegsbeginn auch Teil der Planungen des Rasse- und Siedlungshauptamtes (RuSHA), dargelegt im Generalplan Ost, in Osteuropa.

aus: Wikipedia.de/Kräutergarten_Dachau

Arbeitskommando

Als Arbeitskommando oder KZ-Kommando bezeichnete die SS jene Gruppen, die zu verschiedenen Arbeiten eingeteilt wurden. Die KZ-Häftlinge hatten von Beginn an Zwangsarbeit zu leisten, die SS wollte unter anderem sogenannte „Arbeitsscheue“ erziehen. Häftlinge sollten nicht unbeschäftigt in KZ-Haft sein. Der SS-Betrieb, das jeweilige KZ, sollte wirtschaftlichen Nutzen bringen. Vor allem in späteren Jahren steigerte sich die Zwangsarbeit auch zur Vernichtung durch Arbeit.

aus: Wikipedia.de/Konzentrationslager

1944

Kupující jídelny v bloku 17

Richard Henkes nastoupil do nového zaměstnání v srpnu 1944 v bloku 17, kam chodil ráno a odcházel večer.

Jako nákupčí a úředník v kantýně byl Richard jakýmsi správcem pro muže z baráku 17. Obvykle byl blok obsazen lidmi různých národností.

V Dachau byli vězni ze 30 zemí; od roku 1939 také z České republiky. Pravděpodobně právě zde Richard našel příležitost mluvit s českými vězni a učit se jejich jazyk, aby se tak vybudovala partnerská výměna mezi Němci a Čechy.
Již ve vlastním salonu si Richard prohloubil znalosti češtiny, které získal v Chuchelné u pražského regenschoriho Josefa Berana.

Jako kantýnský měl Richard za úkol rozdělovat zboží v bloku 17 a vyřizovat účty s kantýnou, zaměstnanci bloku a personálem. Dostával tedy jídlo z hlavní jídelny za peníze. Někteří vězni dostávali peníze. Nesměli je však spravovat osobně. To dělal úředník.

Ti, kteří nedostávali podporu zvenčí, byli chudí. Henkes to věděl ze svého působení na poště. Měl těžkou a zároveň vlivnou funkci a mohl udělat mnoho dobrého. Jako funkcionářský vězeň měl Richard v koncentračním táboře také poměrně velkou volnost pohybu.

Single Image
Propagandaaufnahme: Strafstehende Häftlinge auf dem Appellplatz V KT Dachau . Friedrich Franz Bauer (Juni 1938), Bundesarchiv, Bild 152-23-35A / CC-BY-SA 3.0

(c) 2004 - Verein der Norddeutschen Pallottiner e.V., Limburg Aufnahmen, Postproduction und Redaktion: P. Engelbert Tauscher SAC

Kapo

A kapo or prisoner functionary (German: Funktionshäftling) was a prisoner in a Nazi camp who was assigned by the Schutzstaffel (SS) guards to supervise forced labor or carry out administrative tasks.

aus: Wikipedia.org/Kapo

1944

Vypuknutí epidemie skvrnitého tyfu

Ke konci války vypukla v koncentračním táboře Dachau před Vánocemi 1944 epidemie skvrnitého tyfu.
Jedná se o infekční onemocnění přenášené šatními vešmi. Nakažení vězni trpěli vysokými horečkami, často těžkými stavy zmatenosti a skvrnitými kožními vyrážkami; odtud název skvrnitý tyfus nebo tyfus.

Během několika následujících týdnů se situace zhoršovala a rychle se stávala chaotičtější. Do Dachau přicházelo stále více vězňů z táborů na východě a západě, které již nebylo možné odvádět a dezinfikovat, takže se vši, a tím i skvrnitý tyfus, šířily dál a dál.

Richard se brzy rozhodl, že se dobrovolně nechá zavřít do českého bloku 17, kde pracoval jako kantýnský a kde právě propukl tyfus.
Richard Henkes nechce nechat masy umírajících lidí na pokoji. Chce jim poskytovat pastorační péči a ošetřovat pacienty s tyfem.

Ve svém posledním dopise sestře ze 4. února 1945 Henkes napsal:

"Na straně tábora, kde pracuji, vypukla epidemie (sic), a aby se zabránilo jejímu dalšímu šíření, byli jsme zcela izolováni. (...) Lidé hromadně umírají, protože jsou úplně vyhladovělí. Jsou z nich pak už jen kostry. Hrozný obraz. Nechal jsem se očkovat proti tyfu a doufám, že mě Pán Bůh ochrání. (...) Člověk se však obává, jak to jednou skončí."

V této chvíli byl Henkes již izolován mezi nemocnými a umírajícími.

Práce v tyfových barácích byla téměř nelidská: čištění lůžek, mytí vězňů vyhublých na kostry, sbírání zavšiveného oblečení a jeho pálení.

Během několika týdnů zemřelo téměř 8 000 vězňů.
Richard Henkes se také nakazil a zemřel 22. února 1945 v bloku 11 v místnosti 3 - 66 dní před osvobozením tábora.

Jak došlo k převozu a kdo ho tam odvezl, není jasné. O posledních hodinách vězně 49642 nevíme nic.

Litoval Richard Henkes svého rozhodnutí? Věděl o nebezpečí a dobrovolně se přihlásil. Nikdo k tomu nebyl nucen.
Richard Henkes zůstal až do konce věrný svému ideálu: "Chci se stát hlavně obětavým knězem, nositelem kříže pro druhé." Richard Henkes se rozhodl, že se stane obětavým knězem.

Single Image
Ausschnitt Graphic Documentary, Drushba Pankow

(c) 2004 - Verein der Norddeutschen Pallottiner e.V., Limburg Aufnahmen, Postproduction und Redaktion: P. Engelbert Tauscher SAC

Břišní tyfus

Břišní tyfus (starší český název hlavnička) je nemoc způsobená baktérií Salmonella typhi. Toto závažné onemocnění je přenášené stravou nebo kontaminovanou vodou. Bakterie se množí v krvi infikované osoby, jsou absorbovány do zažívacího traktu a vyloučeny. Inkubační doba u břišního tyfu je 7–14 dnů a obvykle probíhá bezpříznakově. Diagnóza je potvrzena kultivací z krve, kostní dřeně nebo stolice. Léčba spočívá v podávání antibiotik.

aus: Wikipedia.cs/Břišní_tyfus

Typhusepidemien in KZs

In den Kriegsjahren, vor allem ab der Lagerüberfüllung, kam es zu großen Typhus- und Fleckfieber-Epidemien im Lager Dachau. In den letzten Dezembertagen 1942 beispielsweise begann sich eine Bauchtyphus-Epidemie auszubreiten. Die SS ließ strengere Lauskontrollen als die unten beschriebenen durchführen. Plakate, die eine riesige Laus abbildeten und die Aufschrift Eine Laus – dein Tod trugen, wurden nun ausgehängt.

aus: Wikipedia.de/Eine_Laus_–_Dein_Tod

1944-1945

Pytel popela

Tělo otce Richarda Henkese přivezl příslušný oddíl do umrlčí komory, kde bylo ještě téhož dne pitváno.

Otci Richardu Schneiderovi se podařilo přesvědčit kápa krematoria, aby tělo Richarda Henkese postupně spálil. Předtím bylo tělo před převozem do krematoria 23. února požehnáno spolubratry v chlévě podobném stáji.

. O několik dní později předal kápo popel Richarda Henkese v pytli, který byl prostřednictvím správce SS dopraven na farní úřad v Dachau a odtud 21. května odvezen v autě pro návrat domů do Limburgu.

Pohřeb se uskutečnil na pallotinském hřbitově v Limburgu po skončení války 7. června 1945.

Single Image
Richard Henkes' Grab auf dem Pallottinerfriedhof in Limburg; A. Marlier

(c) 2004 - Verein der Norddeutschen Pallottiner e.V., Limburg Aufnahmen, Postproduction und Redaktion: P. Engelbert Tauscher SAC

Richard Schneider

Richard Schneider (* 5. Januar 1893 in Hundheim; † 6. September 1987 in Buchen (Odenwald)) war ein deutscher katholischer Geistlicher und zeitweise V KT Dachau inhaftiert. Bereits vor der Machtergreifung durch die Nationalsozialisten war er mit der NSDAP in Konflikt geraten. Öffentlich hatte er geäußert, Hitler sei so wenig rasserein wie die Hunde in Karsau.

aus: Wikipedia.de/Richard_Schneider_(Geistlicher)

2013

Klopýtnutí v Ruppachu a Strahovicích

Před rodným domem Richarda Henkese na Hauptstraße 10 v Ruppach-Goldhausenu připomíná kámen od umělce Guntera Demninga pallotinského kněze a bezpráví, kterého se na něm dopustili nacisté.

V české partnerské obci Strahovice, vzdálené téměř 1000 kilometrů, je na památku Richarda Henkese umístěn totožný kámen úrazu.

Single Image
Stolpersteinverlegung Strahovice, privat
Hlučínsko

Hlučínsko (původně jižní Ratibořsko; v místním úzu Praj(z)sko[1] či Praj(z)ská[2]; německy Hultschiner Ländchen, polsky Kraj hulczyński nebo Kraik hulczyński) je historické území na východě Česka u hranic s Polskem, součást Českého Slezska, dnes rozdělené mezi okresy Opava (naprostá většina) a Ostrava-město. Má rozlohu 316,76 km², asi 75 tisíc obyvatel, a nazývá se podle svého střediska a největšího sídla, města Hlučína.

aus: Wikipedia.cs/Hlučínsko

Ruppach-Goldhausen

Ruppach-Goldhausen is an Ortsgemeinde – a community belonging to a Verbandsgemeinde – in the Westerwaldkreis in Rhineland-Palatinate, Germany.

aus: Wikipedia.org/Ruppach-Goldhausen

Webová stránka des

Copyrights © 2023 EULENFISCH
Erstellung & Projektleitung: Matthias Cameran
Redaktion: Andreas Thelen-Eiselen, Timo Michael-Kessler
Übersetzung ins Tschechische: Tomáš Cyril Havel CFSsS, Eva Muroňová
Impressum / Ochrana dat / info@richardhenkes.cz

Životopis

  • Časová osa
  • Dopisy
  • Kázání
  • Blahořečení

Umění

  • Digital Guide: Graphic Documentary
  • Drushba Pankow: Graphic Documentary
  • Horst Sakulowski: Relikvie
  • Beate Heinen: "Richard Henkes"

Praxe

  • Vydání pro učitele a žáky
  • Pro výuku: blahořečení
  • Vyučovací materiál: Církev za národního socialismu
  • Les Richarda Henkese
  • EULENFISCH 02_2019: Odboj a pokora

mit freundlicher Unterstützung