Otec Richard Henkes ve třídě
Rozšířené vydání obrazového dokumentu přibližuje mladým lidem život a dílo otce pallotina působivým a živým způsobem na základě předávaných historických událostí a dopisů. Příručka pro učitele vybízí žáky, aby knihu využili k výuce daného předmětu.
Andreas Thelen-Eiselen
Obrazový dokument "Und wenn die Wahrheit mich vernichtet - Pater Richard Henkes V KT Dachau " (A když mě pravda zničí - Otec Richard Henkes v koncentračním táboře Dachau) byl vydán právě v době blahořečení pallotina otce Richarda Henkese. Komiks o životě Richarda Henkese v koncentračním táboře Dachau? A Richard Henkes jako komiksový hrdina? Je něco takového možné? Grafický dokument o otci Henkesovi je novou formou literatury, jakýmsi "hybridním textem". Za zakladatele těchto komiksových děl, která se původně označovala jako grafické romány, je považován americký kreslíř William Erwin Eisner. Eisner je popsal jako "formu komiksu". Řeč a myšlenkové bubliny jsou vytvořeny po vzoru komiksů, zatímco obrázky - s textem nebo bez něj - vyprávějí příběh. Přitom se překračují možnosti kombinace obrázku a textu jako v obrázkových knihách nebo komiksech. Grafický román vytváří něco nového: kombinuje složitost vyprávění s obrázky a vytváří ilustrované vyprávění s komplexním dějem. Místo stereotypních postav v komiksech se nyní objevují mnohovrstevnaté a proměnlivé postavy. Grafický román si již dávno našel čtenáře ve všech věkových skupinách, protože kromě zábavných témat se v něm zpracovávají a dokumentují i vážné a společensky významné události, jako v případě otce Richarda Henkese. Orientace na historická fakta a zapojení předávaných pramenů vede k výrazně dokumentární ilustraci o životě a díle otce pallotina, proto se jedná o grafický dokument.
Kostenlos: Ein Leben in Bildern - Der selige Richard Henkes
Das Praxismaterial des EULENFISCH zeigt Lebensstationen in Bild und Text für den Einsatz im Unterricht.
DownloadPojednání o Richardu Henkesovi s žáky
Grafický román si mezitím našel cestu do školních lavic jako adaptace velkých literárních děl nebo jako samostatná forma narativní literatury, jak ukazují například grafické romány "Anna Franková", "Žofie Schollová", Goethův "Faust" nebo Kafkova "Proměna". Ačkoli někteří učitelé se zálibou v knihách mohou mít obavy z množství textů významných literárních děl ve vztahu ke grafickému románu, grafické vyprávění má svou vnitřní hodnotu v tom, že je v něm zahrnuta vizuální rovina, která otevírá nové možnosti interpretace. Vzhledem k moderním médiím a formám komunikace navíc dnešní děti a mladí lidé vyrůstají ve světě silně ovlivněném obrazy. Při čtení grafického románu má velký význam vizuální vnímání, porozumění textu a vnímání barev a tvarů. Stejně tak je třeba rozpoznávat a chápat sekvence panelů a kompozice. Mnohostranné zapojení obrazu a textu vyžaduje, aby žáci do jisté míry rozuměli intertextualitě. Kromě toho může přitažlivý styl podání grafického románu motivovat i "čtenáře" k hlubšímu zapojení do obsahu.
Vypořádání se s bezprávím a zločiny nacistického režimu ve Třetí říši vede k otázce vztahu církve a křesťanů k ideologii a státu nacistické éry v náboženské výchově. Zabývání se tímto tématem přitom nabízí mladým lidem možnost učit se odhalovat politické křivdy a objevovat příklady občanské odvahy a velké osobní statečnosti. Žáci si uvědomí, že a proč křesťané následovali své svědomí jako "volání Božího hlasu" a aktivně se postavili na odpor. Pallotinský otec Richard Henkes je příkladem takové křesťanské odvahy vyznání a jednal podle své víry a svědomí až do konce. Henkes si brzy zvolil vysoký osobní ideál: "aut Caesar - aut nihil", všechno, nebo nic. Kriticky zkoumal výroky nacionálněsocialistické propagandy a a demaskoval misantropickou ideologii nacistického režimu. Na kazatelně, v přednáškách a na výjezdních zasedáních Henkes odsuzoval zločiny nacistů, odsuzoval zabíjení postižených a duševně nemocných, hájil svobodu a důstojnost všech lidí a dobrovolně ošetřoval těžce nemocné vězně po vypuknutí epidemie tyfu v koncentračním táboře Dachau.
Kromě výjimečné historické situace si žáci mohou uvědomit, že i dnes, v době krizí, konfliktů a útěků, získávají extrémní myšlenky na popularitě. Pravicově extremistická scéna toho umí využít ve svůj prospěch, když hraje na obavy, strach a úzkost některých lidí a obviňuje etnické skupiny ze společenských neduhů. O to důležitější je uvědomit mladé lidi o svobodném demokratickém základním řádu a dát jim jasně najevo, že je odpovědností každého jednotlivce tyto hodnoty bránit.
Příručka pro učitele k rozšířenému vydání
Pracovní sešit "A kdyby mě pravda zničila" se zabývá životem a dílem otce Richarda Henkese. Příručka pro učitele vychází ze 6 modulů a nabízí rozmanité náměty pro výuku na středních školách. Všechny pracovní materiály odkazují na rozšířené vydání obrazového dokumentu, které slouží jako četba a podklad pro práci s žáky. Vzhledem k tématu a literární formě grafického dokumentu je obzvláště vhodný pro mezipředmětovou výuku s předměty náboženství, dějepis a němčina, takže lze obsah a témata jednotlivých předmětů zasadit do smysluplných souvislostí a vzájemně je provázat. Mladí lidé se tak mohou po určitou dobu intenzivně a diferencovaně zabývat danou tematickou oblastí a zároveň poznávat zvláštnosti příslušného předmětu.
První modul je konfrontován s nelidskými a životu nebezpečnými poměry v koncentračním táboře Dachau. Navzdory nepředstavitelným podmínkám je zřejmé, že víra byla pro mnohé zdrojem síly a poskytovala útěchu a důvěru v nepřátelském prostředí. Druhý modul se zaměřuje na historii koncentračního tábora Dachau od roku 1933 do současnosti. Pozornost je věnována sousedním památným místům, bývalému podtáboru Mühldorf, duchovním v koncentračním táboře Dachau, výpovědím současných svědků a mučedníkům víry. Třetí modul se zaměřuje na osobu Richarda Henkeho a jeho chápání kněžství jako nositele kříže pro druhé. Pozornost je věnována jeho zkušenostem z první světové války, studijním letům v Limburgu, péči o nemocného spolubratra Franze Xavera Salzhubera a krizovému období před vysvěcením na kněze. Čtvrtý modul se zaměřuje na říšský konkordát, který měl upravovat vztahy mezi Německou říší a Svatým stolcem, a encykliku "S horoucí starostí", v níž papež Pius XI. protestoval proti porušování konkordátu a vydal církevní odmítnutí nacistického režimu. Otec Henkes tuto encykliku přečetl 21. března 1937 třikrát z kazatelny. Veřejně také protestoval proti nacistickému programu tzv. eutanazie a odsoudil vražednou kampaň. Hadamar, nedaleko rodného města otce Henkese, byl jedním z celkem šesti vražedných center zřízených v rámci nacistického programu "eutanazie". Pátý modul se tedy zabývá nacistickou rasovou hygienou, první a druhou fází vraždění, protestem münsterského biskupa von Galena, vražedným centrem Hadamar a pachateli a oběťmi. Šestý modul se ohlíží za životem Richarda Henkese až do jeho smrti, jeho osobní spiritualitou, silou jeho křesťanské víry a důvěrou v Boha. Zároveň se dívá do budoucnosti: Co je to pravicový extremismus? Jaké nebezpečí představuje pravicový extremismus? Jak se mu dá čelit a jakou odpovědnost nesu jako občan a křesťan?
Kostenlose Leseprobe: Baustein 4
Das Reichskonkordat und die Enzyklika „Mit brennender Sorge“
24 Seiten / inkl. Arbeitsblätter
V diskusi s otcem Richardem Henkesem žáci vidí, proč je i dnes důležité zasazovat se o politickou spravedlnost a dodržování lidských práv s osobním nasazením občana a křesťana: "Měli bychom se snažit chápat naši oprávněnou hrdost jinak než v pochodech a mohutných demonstracích, v uniformách a arogantních heslech, zajištěných v tupé aglomeraci mas... Život je vážný případ." 1
1 Manfred Probst SAC: Glaubenszeuge V KT Dachau – Das Leben und Sterben des Pallottinerpaters Richard Henkes (1900-1945). Pallotti-Verlag, Friedberg. 3. Auflage 2014, 116f. und Georg Reitor: Licht in der Finsternis. Richard Henkes, Pallottis Werk 42 (2/1991), 10f.